Yritys

1923

Karunkilaisen maanviljelijän poika Iikka Aine perusti Aineen autoliikkeen aloittamalla Ford-merkkisten automobiilien tuonnin Tanskasta vuonna 1923. Ensimmäinen maailmansota vaikeutti autojen maahantuontia ja vasta 1920-luvulla sallittiin henkilöautojen tuonti, jolloin autoista oli jo kova pula. Autoja ostettiin sieltä, mistä oli mahdollista. Aineen autoyhtiö oli ensimmäinen autoalan yritys koko Pohjois-Suomessa. Uskoa autoilun tulevaisuuteen ei kuitenkaan puuttunut, ja niinpä Aine perusti sivuliikkeen Rovaniemelle jo vuonna 1925. Tosin autoalasta elinkeinona ei Suomessa tuolloin voitu varsinaisesti puhua. Auto oli harvinainen kulkuväline eikä tieverkostoakaan juuri ollut – ja missä oli, siellä hevoset pillastuivat ja vastaantulo ja ohittaminen olivat aikaa vievää puuhaa.

Vuoden 1922 toukokuussa antoi valtioneuvosto päätöksen autojen ja moottoripyörien rekisteröimisestä ja katsastuksesta.  Iikka Aine oli ensimmäinen Oulun läänissä auton ja moottoripyörän rekisteröinyt henkilö, ja sai rekisterikilpiin numeron 1. Vaikka Oulun läänissä paikkakuntamerkiksi määrättiin O-kirjain, ei sitä ensimmäisenä kahtena vuonna autorekisteriin merkitty, vaan autoille merkittiin pelkästään järjestysnumerot. O-1 kilpi säilyi Aineella siihen asti, kunnes maaherra halusi kilven itselleen.

 

Pohjois-Suomen ensimmäisen auton rekisteröi Iikka Aine 20.7.1922

1930-luku

1920-luvun loppu ja 1930-luku olivat Fordien aikaa. Lumikiitäjiä, Fordin alustalle rakennettuja moottorikelkan edeltäjiä, myytiin Pohjois-Suomeen ja Ruotsiin mm. rajavartiostolle ja tullille. Lumikiitäjät koottiin itse osista Torniossa Fordin alustalle. Ne olivat eräänlaisia maastoauton ja moottorikelkan välimuotoja, joissa moottori pyöritti telaketjuja.

Autokauppa suhdanneherkkänä alana on ala, joka ensimmäisenä kohtaa vallitsevat virtaukset. Sanomalehti Perä-Pohjassa uutisoitiin jo 1930-luvulla, kuinka autojen kysyntä Peräpohjolassa on vähentynyt huomattavasti. E.I. Aine mainitsee lehdessä, kuinka ”autokauppiaan silmillä katsoen tilanne on tällä hetkellä suorastaan huolestuttava. Maksukyky on kaikkialla heikkoa. Velaksi vaunuja kyllä ostettaisiin, mutta epävarmoihin kauppoihin ei ole ryhtymistä..”(27.6.1930).  Autokaupassa on koettu siis alusta asti ensimmäisenä sekä nousu- että laskusuhdanteet, mikä tekee liikkeen 90-vuotisen historian ja säilymisen perheyrityksenä entistä merkittävämmäksi.

Vaikka autoilu oli nuorta 30-luvulla, moottoriurheiluakin jo harrastettiin. E.I. Aine oli innokas ajamaan jäärata-ajoissa, kuten myös hänen poikansa Veli Aine pari vuosikymmentä myöhemmin. Pohjois-Suomen ensimmäiset autokilpailut järjestettiin vuoden 1928 joulukuussa Ounasjoen jäällä Rovaniemellä. Kilpailuun osallistui myös paikallinen autokauppias E.I. Aine. Kilpailut olivat hyvää mainosta autoille, kuten E.I. Aine Rovaniemi-lehdessä kertoo 29.12.1928. Pohjois-Suomessa jäärata-ajoja jatkettiin ainakin vielä 1960-luvulle asti.

 

Iikka Aine ja Wippet 1930-luvulta

1945
Sota katkaisi autokaupan. Sodan jälkeen, jolloin Iikka Aineen poika, Veli Aine, käynnisti autoliikkeen uudestaan, oli Aineen Autoyhtiöstä jäljellä vain kasa tuhkaa, nimikilpi ja yhteydet tavarantoimittajiin. Jälleen kerran tuontisäännöstelyjen vuoksi oli autoja vaikea saada. Myyntiin saatiin aluksi vain muutamia uusia autoja vuodessa. Ensimmäisen ihkauuden auton, Standard Wanguardin, sai Veli Aine omaan käyttöönsä 1949, siihen asti oli ajettu käytetyillä.

Enimmäkseen autoilijat kaipasivat varaosia ja korjaamopalveluja kunnostaakseen ennen sotaa hankittuja autojaan. Niinpä Veli Aine matkusti Helsinkiin tapaamaan maahantuojia, osti varaosia, mistä sai. Rahtasi ne Tornioon, jossa kutsui ostajat paikalle. Ostajat olivat pääasiassa jälleenrakennuksesta vastaavia hankintapäälliköitä. Kun kaupat oli tehty, siirtyi ”johtaja” konttorin puolelle ja kirjoitti laskut ja kiersi sitten itse perimässä ne asiakkailta. Näin vaatimattomasti Torniossa siis aloitettiin Eliaksenkadulla 1945. Vanhan sähkölaitoksen paikalla sijainnut korjaamo Torniossa muistutti lähinnä parakkia, jota piti lämmittää aamu viidestä alkaen ennen asentajien sinne tuloa. Illalla piti vielä varmistaa, ettei trasseli-tukkoja jäänyt kamiinan vierelle, sillä tulipaloa sai jatkuvasti pelätä niissä olosuhteissa.

1950-luku
1940-luvun loppupuoli ja 1950-luku olivat vilkasta jälleenrakennuksen aikaa.  Vanaja -kuorma- ja linja-autot sekä Ferguson-traktorit olivat kysyttyjä. Autot olivat sodan jälkeen tuontisäännöstelyn alaisia ja myyntiin niitä saatiin vain muutamia vuodessa, enimmäkseen itäautoja. Sitä mukaa kun henkilöautoja saatiin, myytiin Standard Wanguardeja, Studebakereita, Citroeneja, Ifoja ja Wartburgeja. Tähän aikaan Aine oli Korpivaaran piirimyyjä. Ouluun perustettiin sivuliike vuonna 1953, aluksi Saaristonkadulle vuokrahuoneistoon, mutta jo muutaman vuoden kuluttua saatiin hankittua Limingantulliin kiinteistö, jossa toimittiinkin lähes 50 vuotta. Myös Rovaniemellä päästiin siirtymään uusiin tiloihin

1960-luku
Länsiautojen tuontisäännöstely loppui 1962 ja sen myötä henkilöautojen määrä alkoi lisääntyä Suomessa. Simca 1000:sta tuli oikea kansanauto, jota tuotiin laivalasteittain Oulun, Kemin ja Röyttän satamiin. Ensimmäiset Mazdatkin myytiin, ja amerikkalaisilla Chryslereillä samoin kuin saksalaisilla Bemareilla herrasteltiin uusilla teillä. Uusien länsiautojen myötä myös päämies vaihtui, Aine toimi mm. Bernerin piirimyyjänä. Vuonna 1961 avattiin Kemissä sisarliike Aipa Oy, joka alkoi myydä Volkswageneita Wihurin piirimyyjänä. Toiminta alkoi nopeasti laajeta. Kuusamoon ja Raaheen perustettiin toimipisteet. Scan-Auton edustukset tulivat vuosikymmenen lopulla. Vanajat muuttuivat Scanioiksi ja kotimaiset Saabit vietiin käsistä, varsinkin farmari-95 ja tietenkin Saab 96:nen. Harvinainen ei ollut liikkeeseen saapasteleva isäntämies, joka leväytti ruskean kaksisolkisen salkkunsa pöydälle ja latoi ysikuutosen hinnan pöydälle.

1970-luku
Scaniat ja kotimaiset Saabit olivat tämän vuosikymmenen autoja.  Uusia autotaloja rakennettiin Ouluun (1971 ja 1978) ja Rovaniemelle (1975). Autoliikkeistä oli tullut suuria autoalan tavarataloja. Henkilökuntaa oli noin 150 henkeä. Bernerin edustuksista luovuttiin, samoin Volkswagenista vuosikymmenen lopulla.

1980-luku
Edellinen vuosikymmen oli voimakkaan kasvun aikaa, joka huipentui vuonna 1980 valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon vastaanottamiseen tunnustuksena menestyksellisestä ja esimerkillisestä toiminnasta (19.8.1980).

Autokaupassa alkoivat 1980-luvulla puhaltaa uudet itämaiset tuulet; japanilaiset autot valloittivat Suomea, niin myös Aine Oy:n autotaloja. Tällöin myytiin muun muassa Mazdoja. Turvallisilla, Suomen oloihin suunnitelluilla Saabeilla oli edelleen vankka asiakaskuntansa. Kemiin valmistui uusi toimitalo vuonna 1983. Rovaniemen liiketilat myytiin Scan-Autolle.

1990-luku

Toiminta keskittyi Ouluun ja Kemi-Tornion alueelle. Edustuksina oli Saab, japanilaiset Mazda ja Mitsubishi sekä uusina tulokkaina korealainen Hyundai ja USA:n GM. Myös Skodan edustus tuli Aineelle vuonna 1991. Suomea koettelevan vaikean laman vuoksi autokauppa oli vaikeuksissa 90-luvun alkupuolella koko maassa. Suomen autoliikkeistä joutui tällöin yli puolet selvitystilaan, minkä seurauksena puolet autoalan työpaikoista katosi.  Helppoa ei ollut Aineellakaan. Uudet autot eivät tehneet kauppaansa, mutta käytettyjen auton kaupalla ja kustannuksia pienentämällä Aine Oy selviytyi laman yli. Vuosikymmenen loppupuolella Suomesta tuli Euroopan Unionin jäsenvaltio. Jäsenyyden myötä direktiivit alkoivat vaikuttaa myös autoalan toimintaan. Aine Oy tekee strategisen valinnan ja päättää, ettei lähde laajentamaan liiketoimintaansa. Imagotutkimuksen mukaan yritys tunnetaan luotettavan, vakaana perheyrityksenä, joka palvelee hyvin asiakkaitaan.

2000-luku

Uudelle vuosituhannelle siirryttäessä Suomi on siis EU:n jäsenvaltio ja on markka vaihtunut euroon. 2000-luvulla Aineella oli useita merkkiedustuksia, kuten Ford, Peugeot, Lada, Fiat, Mazda, Subaru, Mitsubishi, Saab ja Skoda. EU:n ryhmäpoikkeussääntö aiheutti myllerrystä piirimyyntisopimuksiin ja edustuksia jouduttiin neuvottelemaan uudestaan. Myös toimitilat vaihtuivat uusiin. Oulussa luovuttiin Limingantullin liiketiloista ja muutettiin uusiin tiloihin vuonna 2003 Välivainiolle ja sieltä jo vuonna 2008 Alppilaan, jossa liike toimii tällä hetkellä. Kemissä jatkettiin toimintaa Karjalahden tiloissa. Vuosikymmenen lopussa piiriedustuksina ovat Škoda ja Saab. Alaa koetteli jälleen Yhdysvalloista käsin levinnyt lama, josta kuitenkin selvittiin nopeammin kuin edellisestä.

2010-luku

Euroopan taloustilanne ja euron kriisi alkavat tuntua myös Suomessa. Valtiovallan toimenpiteet ja autoveromuutokset vaikuttavat uusien autojen myyntiin. Aine Oy täytti 90 vuotta vuonna 2013. Merkkivuotta juhlistettiin usein erilaisin tapahtumin. Merkkivuoden kunniaksi oli muun muassa autoliikkeissä sekä Oulussa että Kemissä esillä Aineen Kuvataidesäätiön kokoelmia Pop-Up Aine -tapahtuman myötä. 

2020-luku

Vuosikymmenen alussa Aineen toiminta keskittyi Meri-Lappiin, Kemiin. Korealaiset ja japanilaiset merkit tekivät paluun Aineelle, kun Kia- ja Mitsubishi-myynti alkoi vuonna 2020. Samalla alkoi myös Alfa Romeo-, Fiat- ja Jeep-myynti. Koronapandemia hidasti autokauppaa ja uuden taantuman merkit alkoivat olla ilmassa. Sähköautojen myynti lähti Aineella voimakkaasti käyntiin vuonna 2022 ja puolet myymistämme autoista ovat tänä päivänä jollain tavalla ladattavia. Aine vietti satavuotisjuhliaan vuonna 2023 erilaisten tapahtumien muodossa. Vuoden aikana järjestettiin muun muassa Lasten Lauantai autoliikkeessä, asiakastilaisuus Aineen taidemuseossa sekä golfkisa Tornio Golfissa.

 

Aine tänään

Merkkiedustukset:

KIA

Mitsubishi


Huoltoedustukset:

KIA

Mitsubishi

Škoda