Aineen Autoliikkeen Tarina – 100 Vuotta Autoilun Edelläkävijänä
1920-luku – Autoilun alkutaival Pohjois-Suomessa
Vuonna 1923 karunkilaisen maanviljelijän poika Iikka Aine perusti Aineen Autoliikkeen, joka aloitti Ford-merkkisten autojen maahantuonnin Tanskasta. Autojen tuonti oli vielä harvinaista, sillä ensimmäinen maailmansota oli vaikeuttanut autokauppaa, ja vasta 1920-luvulla henkilöautojen maahantuonti sallittiin uudelleen. Suomi oli autoistumisen kynnyksellä, ja Aineen rohkea panostus uuteen liiketoimintaan teki yrityksestä ensimmäisen autoalan toimijan koko Pohjois-Suomessa.
Vuonna 1925 Aine perusti ensimmäisen sivuliikkeensä Rovaniemelle. Autoilu oli tuolloin vielä harvinaista, sillä tieverkosto oli heikko, ja hevoset saattoivat pillastua autojen kohdatessa. Kehittyvä ala vaati pioneereja, joilla oli vahva usko tulevaisuuteen.
Vuonna 1922 Suomen valtioneuvosto oli säätänyt autojen ja moottoripyörien rekisteröinnistä ja katsastuksesta. Iikka Aine rekisteröi Oulun läänin ensimmäisen auton ja moottoripyörän, saaden rekisterikilven numerolla 1. Aluksi rekisterikilvissä käytettiin pelkkiä numeroita ilman paikkakuntatunnusta. O-1 -rekisterikilpi pysyi Aineen hallussa, kunnes maaherra vaati sen itselleen.
Pohjois-Suomen ensimmäisen auton rekisteröi Iikka Aine 20.7.1922
1930-luku – Fordien valtakausi ja lumikiitäjät
1930-luku oli Ford-merkkisten autojen kulta-aikaa. Aine kehitti myös lumikiitäjiä – Fordin alustalle rakennettuja moottorikelkan edeltäjiä, joita myytiin Pohjois-Suomeen ja Ruotsiin mm. rajavartiostolle ja tullille. Suhdanneherkkä autokauppa koki kuitenkin ensimmäiset vaikeutensa, ja vuonna 1930 E.I. Aine totesi sanomalehti Perä-Pohjassa: ”Autokauppiaan silmillä katsoen tilanne on tällä hetkellä suorastaan huolestuttava. Maksukyky on kaikkialla heikkoa. Velaksi vaunuja kyllä ostettaisiin, mutta epävarmoihin kauppoihin ei ole ryhtymistä.”
Autoilu alkoi kuitenkin yleistyä, ja moottoriurheilu sai jalansijaa. Vuonna 1928 Pohjois-Suomen ensimmäiset autokilpailut järjestettiin Ounasjoen jäällä Rovaniemellä, ja E.I. Aine osallistui innokkaasti jäärata-ajoihin.
Iikka Aine ja Wippet 1930-luvulta
1940-luku – Sodan jälkeinen jälleenrakennus
Toisen maailmansodan aikana autokauppa pysähtyi lähes täysin. Sodan jälkeen Iikka Aineen poika, Veli Aine, käynnisti liiketoiminnan uudelleen, mutta lähtökohdat olivat vaikeat: Aineen Autoliikkeestä oli jäljellä vain kasa tuhkaa, nimikilpi ja yhteydet tavarantoimittajiin. Tuontisäännöstely vaikeutti uusien autojen hankintaa, ja myyntiin saatiin vain muutamia autoja vuodessa.
Tärkeämpää kuin uusien autojen myynti oli varaosien ja korjauspalveluiden tarjoaminen, sillä monet autoilijat halusivat kunnostaa ennen sotaa hankittuja ajoneuvojaan. Veli Aine matkusti Helsinkiin tapaamaan maahantuojia, osti varaosia ja kuljetti ne Tornioon, jossa ostajat jonottivat saadakseen tarvitsemansa osat.
1950–1960-luvut – Autoistuminen kiihtyy
1950-luvulla Suomi eli jälleenrakennuksen aikaa, ja Aineen Autoliike myi kuorma- ja linja-autoja sekä traktoreita. Henkilöautojen tuonti oli edelleen säännösteltyä, mutta tarjontaan saatiin Standard Wanguardeja, Studebakereita, Citroëneja, Ifoja ja Wartburgeja.
Vuonna 1962 länsiautojen tuontisäännöstely purettiin, mikä johti autojen määrän kasvuun Suomessa. Simca 1000:sta tuli suosittu kansanauto, ja ensimmäiset Mazdat ilmestyivät markkinoille. Aine laajeni myös Volkswagenin piirimyyjäksi Kemissä vuonna 1961, ja toimipisteitä perustettiin Raaheen ja Kuusamoon. Scan-Auton edustus tuli mukaan vuosikymmenen lopulla, ja Saabin farmarimallit valloittivat asiakkaat.
1970–1980-luvut – Valtakunnallinen kasvu ja yrittäjäpalkinto
1970-luvulla Aine rakensi uusia autotaloja Ouluun ja Rovaniemelle. Yrityksestä kasvoi suuri autoalan tavaratalo, jonka henkilöstömäärä nousi 150 työntekijään. 1980-luvulla Aine vastaanotti valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon tunnustuksena menestyksellisestä ja esimerkillisestä toiminnasta.
1980-luvulla japanilaiset autot, kuten Mazda, valtasivat Suomen markkinoita. Saab säilytti vankan asiakaskuntansa, ja Aine laajensi toimintaansa uusilla toimitiloilla Kemissä.
1990–2000-luvut – Laman ja EU:n aikakausi
1990-luvulla Suomea koetteli lama, ja autokauppa vaikeutui. Monet alan yritykset kaatuivat, mutta Aine selvisi keskittymällä käytettyjen autojen kauppaan ja kustannusten hallintaan. Skodan edustus liittyi mukaan vuonna 1991, ja yritys keskittyi Oulun ja Kemi-Tornion alueelle.
2000-luvulla EU:n ryhmäpoikkeussääntö muutti jälleenmyyntisopimuksia, ja Aine siirtyi uusiin toimitiloihin Oulussa. Merkkivalikoimaan kuuluivat Ford, Peugeot, Lada, Fiat, Mazda, Subaru, Mitsubishi, Saab ja Skoda.
2010–2020-luku – Sähköautojen nousu ja 100-vuotisjuhlat
2010-luvulla Suomen talous ja autoveromuutokset vaikuttivat myyntiin, mutta Aine säilytti asemansa vakaana perheyrityksenä. Vuonna 2013 juhlittiin 90-vuotismerkkivuotta, ja vuonna 2020 Aine palasi Kia- ja Mitsubishi-myyntiin sekä aloitti Alfa Romeo-, Fiat- ja Jeep-edustukset.
Sähköautojen myynti nousi voimakkaasti, ja vuonna 2022 puolet myydyistä autoista oli ladattavia. Vuonna 2023 Aine juhlisti 100-vuotista historiaansa tapahtumilla, kuten asiakastilaisuuksilla, taidenäyttelyillä ja golfkilpailuilla.
Aineen Autoliike on kulkenut pitkän matkan suomalaisen autoilun historiassa, säilyttäen perinteensä ja kehittyen samalla uuden ajan autoilun edelläkävijäksi. Yrityksen menestys perustuu vahvaan perheyrittäjyyteen, asiakkaiden luottamukseen ja kykyyn sopeutua autoalan jatkuvaan muutokseen.